Igienizarea implanturilor dentare

Igiena orala reprezinta factorul esential de care depinde durata de viata si succesul postoperator al unui implant dentar. Aparitia unor probleme ca: sângerare la periaj, durere, miros neplacut, tumefactie, senzatie de mobilitate, pot fi prevenite prin prezentarea regulata la medic o data la 4-6 luni pentru control si igienizare completa.

Inflamatia, odata aparuta, evolueaza rapid la nivelul implantului, de aceea trebuie prevenita sau tratata imediat.

Aparitia placii bacteriene, ca urmare a unei igiene deficitare, determina mai intâi inflamatia la nivelul gingiei în dreptul implantului, superficial, care apoi se propaga în profunzime, creându-se un cerc vicios, favorizând acumularea si mai mare de placa bacteriana. Inflamatia nu se va opri la acest nivel, daca nu se intervine imediat, ci va migra spre osul-suport al implantului, determinând distructii osoase profunde, ce culmineaza cu respingerea implantului. De aceea, este foarte importanta igienizarea, iar, daca înainte de implant considerati ca aveati o igiena buna, acum trebuie sa ajungeti la o curatare aproape perfecta a cavitatii bucale, sub îndrumarea si constanta verificare a medicului dentist.

Igienizarea implanturilor se realizeaza prin:

1. Periajul

2. Ata dentara

3. Clatirile cu apa de gura

4. Spalarea protezei

1.Periajul implanturilor

Implanturile trebuie igienizate dupa fiecare masa sau de doua ori pe zi, dimineata si seara, deoarece cu cât se acumuleaza mai multe resturi alimentare pe bonturile implantare cu atat mai dificila va fi curatarea lor. Se folosesc perii dentare mici cu perii moi (soft) cu axul metalic învelit în material plastic,  pentru a evita iritarea gingiilor si zgârierea implanturilor.

Periutele interdentare sau cele cu vârful conic (end-tufted) pot fi folosite deasemenea pentru igienizare. Pentru persoanele cu dexteritate redusa se poate folosi peria electrica.

Periajul se realizeaza circular, cu periuta înclinata la 45° fata de planul dintilor (tehnica BASS) pe toate suprafetele implanturilor (fata, spate, stânga si dreapta spatiul dintre dinti si implanturi), pe bontul implantar si tesuturile din jurul implanturilor. Pentru periaj se poate folosi orice pasta de dinti dar nu este recomandata o pasta de dinti abraziva care ar putea zgâria implanturile. Este necesar sa fie periate si limba, gingiile si palatul (20 % dintre bacteriile cavitatii orale se gasesc la acest nivel).

2. Utilizarea atei dentare

Exista mai multe tipuri de ata dentara: subtire, groasa, cu sau fara ceara. Ata dentara cu ceara aluneca mai bine peste suprafetele dentare si nu traumatizeaza gingia, daca tehnica utilizata este corecta. De asemenea exista ata dentara care este impregnata cu menta sau fluorizi. Ata dentara groasa este conceputa pentru a avea acces în zonele pe care periuta de dinti nu le poate curata. Firul de måtase actionat cu blândete este folosit pentru curatarea bontului transmucozal, plasat subgingival.

Desi la început va parea mai dificil, dupa câteva utilizari, veti capata dexteritate si curatarea va dura de la 10 minute la 2 minute !

1. Este nevoie de o bucata de 30-40cm lungime

2. Capetele se infasoara în jurul degetelor mijlocii, se lasa o portiune libera de 5 cm, care se manevreaza cu primele 2 degete ale fiecarei mâini

3. Ata trebuie sa fie întinsa când se introduce cu atentie între dinti, cu miscari dinspre interior spre exterior, fara a traumatiza gingia

4. Dupa ce se trece de punctul de contact dintre dinti, se curata în sens vertical fetele vecine ale dintilor

5. Se repeta pentru fiecare spatiu dintre dinti, iar dupa fiecare utilizare se înfasoara pe un deget si se desfasoara de pe celalalt, astfel ca de fiecare data sa fie folosita o alta portiune de ata de lungime constanta

6. Exista suporturi speciale pentru ata care o fac mai usor de utilizat

7. Ata dentara este de unica folosinta.

3. Clatirile bucale

Clatitea cu apa de gura si dusul bucal (indispensabil persoanelor cu implanturi) se  face pentru completarea periajului si a folosirii atei dentare neputându-le înlocui pe acestea din urma. Apa de gura asigura îndepartarea resturilor alimentare din spatiile în care periuta si ata dentara nu au putut ajunge. si asigura în acelasi timp controlul placii bacteriene. Apa de gura nediluata (Ossidenta, Corsodyl, Hexoral, Plakout, Parodontax etc.) se utilizeaza pentru clatirea gurii  timp de un minut, de doua ori pe zi (dimineata si seara) dupa periaj. Dupa clatire nu se consuma alimente si nu se beau lichide timp de 30 minute.

Dusul bucal se poate utiliza pentru curatarea suprafetelor neglijate : bontul implantului în zona linguala si suprafata gingivala a suprastructurii protetice.

4. Spalarea protezei

Proteza trebuie controlata atât pe partea interioara cât si pe cea exterioara. Curatarea protezei este foarte importanta si se poate face cu periuta de dinti sau o perie de unghii si  pulbere de bicarbonat de sodiu alimentar. Spalarea zilnica a protezei cu apa în care se dizolva o tableta (Corega, Protefix) elimina mirosul neplacut, îndeparteaza bacteriile si curata proteza.

Proteza trebuie îndepartata în fiecare noapte pentru a permite gingiilor sa intre în repaus. Daca se doreste purtarea protezei pe timpul noptii, este necesar ca aceasta sa fie îndepartata pe parcursul zilei cât mai des posibil pentru igienizare.

Intâlnirile periodice cu medicul dentist sunt necesare deoarece acesta va verifica daca:

• Va pastrati implanturile si proteza curate;

• Gingiile si osul sunt sanatoase;

• Proteza este corect adaptata;

• Vizitati-va medicul dentist cel putin o data la 6 luni